Gevarieerd literair café in sfeervolle ambiance

GARDEREN – Gedichten, verhalen en bespiegelingen waren donderdagavond te beluisteren in de antiekboerderij van Rudi en Loes Meerwijk aan de Koningsweg in Garderen. Voor het eerste literair café van de Barnevue van dit seizoen waren zo’n dertig mensen naar de boerderij afgereisd. Sommigen om iets van hun eigen werk voor te dragen, anderen om alleen maar te luisteren. In totaal droegen acht personen voor uit eigen werk, dat varieerde van gedichten tot een politieke analyse over de Verenigde Staten.

De Barneveldse Volksuniversiteit had een zeer sfeervolle ambiance uitgekozen voor deze editie van het literair café. Temidden van antieke wandmeubelen, serviezen, tafels en glaswerk kwam het geboden goed tot zijn recht. De sprekers stonden achter een hoge middeleeuwse kaarsenstandaard, waar een moderne microfoon in verborgen was om het geheel op te nemen voor Radio Barneveld. En zo waren er nog wel meer leuke tegenstellingen, onder meer in het voorgedragen werk, wat gevarieerd en van een goed niveau was. Het spits werd afgebeten door Ton van Dieën, vaste gast in het café. Vaste bezoekers kennen hem al en weten dat hij doorwrochte gedichten schrijven kan, doordenkers waarin hij speelt met de taal. Hij droeg twee gedichten voor, waaronder ‘De laatste lezer’, één grote lange zin als gedicht. Bij een tweede of derde lezing ontdekt men er steeds meer in, wat presentatrice Melie van ‘t Land dan ook deed verzuchten: ,,Ton, je zou ze op een papiertje uit moeten delen, want als je het hebt voorgedragen wil ik het altijd nog graag even teruglezen.” Ook de gedichten van schilder Rick van der Linden, die tweemaal optrad, zijn opmerkelijk door zijn kleurrijk taalgebruik Hij startte met een gedicht ‘hommage, ode aan een schilder”, waarmee hij de bovengenoemde Ton van Dieën, ook schilder, bedoelde.

Dick Groeneveld, ook geen onbekende in het literair café, hield het bij wat aardser zaken en las een column voor over hoe de overheid het de automobilist zo moeilijk mogelijk maakt met onder meer drempels. Hij beschreef op humoristische wijze de reis naar zijn dochter per auto, waarbij hij door een dorp moet rijden. ,,Sommige wegen zijn marteltrajecten geworden,” aldus Groeneveld.

Dood en wedergeboorte

Wil Mank, die voor het eerst optrad, nam de toehoorders mee op een heel andere reis, een reis door de ziel. Hij vertelde het relaas van een man die een ontmoeting heeft met zichzelf in een gebouw met de naam Het Rond. Dit is het gebouw van dood en wedergeboorte, waar men gelouterd weer uitkomt. Het publiek was onder de indruk van zowel de voordracht als de inhoud. Nieuw was ook Miriam de Ruiter. Zij had twee gedichten, één met als titel ‘Mobiel’, waarin, met een trieste ondertoon, de rage van de mobiele telefoons werd beschreven en als tweede ‘overdenking over een puber’. Hier maakte ze, compleet met pruik en jack, een hele act van. Een andere nieuwelinge was Maaike van Dieën. In de geest van Annie M.G. Schmidt had zij een grappig gedicht geschreven over ‘De tuin van mevrouw Joosjes’, die vol zat met katten, ‘lieveheersjes’ en weggewaaide kranten. Ook de voorzitter van de Barnevue, en enkele jaren geleden de bedenker van het literair café, Frans Rummens, trad op en hield een beschouwelijke analyse over Amerika naar aanleiding van de gebeurtenissen van 11 september. Centrale vraag was waarom iedereen Amerika en de Amerikanen zo haat. Lisa Betting zorgde voor de uitsmijter met een kerstverhaal met een verrassende wending.

Het literair café is enkele jaren geleden gestart in eetcafé de Gribus in Barneveld. Het afgelopen jaar was De Voorde in Voorthuizen de plaats van handeling en nu was Garderen aan de beurt. Het bestuur van de Barnevue wil op deze manier ook de kernen van de gemeente aan bod laten komen. ,,Het is vaak moeilijk om cursussen te starten in de kleinere kernen, maar we kunnen er wel met het literair café heen gaan,” vertelt bestuurslid Lenn Jonker. Het ligt dan ook in de bedoeling om in het voorjaar nog tweemaal een literaire avond te beleggen, in bijvoorbeeld De Glind en Zwartebroek. De data en plaatsen zijn echter nog niet bekend, maar zullen in het voorjaarsprogramma vermeld worden, dat in december uitkomt.